المملكة العربية السعودية

الجمعية الجغرافية السعودية

المجلة العربية لنظم المعلومات الجغرافية

Saudi Geographical Society

The Arab Journal of Geographical Information Systems

المجلة العربية لنظم المعلومات الجغرافية

اخر الإصدارات: المجلد (13) العدد (1) - جمادى الآخرة 1441هـ/ فبراير 2020م

The Arab Journal of Geographical Information Systems

Last issues: Volume (13) Issue (1) – Jumad'II 1441 - February 2020

كلمة التحرير

تهدف المجلة العربية لنظم المعلومات الجغرافية إلى نشر البحوث الأصيلة في مجال النظم الجغرافية والتقنيات ذات العلاقة، ويشمل ذلك مجالات نظم المعلومات الجغرافية، والكارتوجرافيا، والمساحة، والاستشعار عن بعد، ونظم التوقيع الأرضي، والنمذجة، والتطبيقات الجغرافية التي تستخدم كافة النظم والتقنيات الجغرافية داخل المملكة وفي الوطن العربي.

إن المجلة العربية لنظم المعلومات الجغرافية لها العديد من الأهداف المطروحة التي تستمدها من أهداف الجمعية الجغرافية السعودية التي أنشأتها. ولعل من أول هذه الأهداف تشجيع ودعم استخدام التقنيات الحديثة في البحوث الجغرافية، إضافة إلى محاولة توفير القناة المناسبة المتخصصة لتوثيق الروابط العلمية بين الجغرافيين السعوديين بل وتجاوزها إلى الاتصال بالخبرات العربية والعالمية في مجال بحوث نظم المعلومات الجغرافية والمعارف المتصلة بها.

ومن المعروف تزايد استخدام تقنية نظم المعلومات عالمياً في الوقت الحاضر لما ثبت لها من فوائد كبيرة على البحوث والدراسات والمخططات. ولعل من أهم هذه الفوائد: حفظ المعلومات واسترجاعها آلياً، وتحقيق السرعة المذهلة في معالجة المعلومات، وربط وتحليل المعلومات الجغرافية وغير الجغرافية، والربط بين تحليل النص وعرض ورسم نتائج التحليل بأشكال وألوان مناسبة ومتعددة تناسب الدراسات المركبة التي كان في السابق يصعب على الباحث إيجاد الوسيلة المناسبة لعرضها.

ومن هنا جاءت هذه المجلة لتكون لبنة من لبنات بناء المعرفة الجغرافية المتطورة التي تخدم القارئ والبحث العربي.

ولكن يجب التأكيد هنا، وكما يتضح من أهداف المجلة، بأنها تضم طيفاً واسعاً من التخصصات والاهتمامات للجغرافيين وغير الجغرافيين، التي يؤمل أن تكون حافزاً لتعاون نخبة واسعة من المتخصصين والباحثين في معارف شتى في عرض نتاج فكرهم وأبحاثهم عبر صفحات هذه المجلة.

وكلنا أمل في الاستمرار في بذل النصيحة والتوجيه والنقد البنّاء والمشاركة الفاعلة بالكتابة في أبواب هذه المجلة، فبدون هذه المشاركة سيبقى عملنا مبتوراً ولن يؤدي الغرض الذي من أجله قامت هذه المجلة. والله الموفق،،،،،

هيئة التحرير


Editorial

     The Arab Journal of Geographical Information Systems aims to publish original research in the field of geographical systems and related technologies, including the areas of geographic information systems, cartography, surveying, remote sensing, ground signature systems, modeling, and geographical applications that use all geographic systems and technologies inside the Kingdom and in The Arab world.

     The Arab Journal of Geographic Information Systems has many proposed goals that derive from the goals of the Saudi Geographical Society, which established it. Perhaps one of the first of these goals is to encourage and support the use of modern technologies in geographical research, in addition to trying to provide the appropriate specialized channel for documenting scientific links between Saudi geographers, and even bypassing them to contact Arab and international experiences in the field of geographic information systems research and related knowledge.

      It is known that the use of information systems technology is increasing globally at the present time, because it has proven great benefits for research, studies and plans. Perhaps one of the most important of these benefits is: keeping information and retrieving it automatically, achieving amazing speed in processing information, linking and analyzing geographic and non-geographical information, linking between text analysis and displaying and drawing the results of the analysis in appropriate and multiple forms and colors suitable for complex studies that were previously difficult for the researcher to find the appropriate means To display.

      Hence, this magazine came to be one of the building blocks of advanced geographic knowledge that serves the Arab reader and research.

     But it must be emphasized here, as is clear from the objectives of the magazine, that it includes a wide range of disciplines and interests for geographers and non-geographers, which are hoped to be a catalyst for the cooperation of a wide selection of specialists and researchers in various knowledge in presenting the products of their ideas and research through the pages of this magazine.

     We all hope to continue to provide advice, guidance, constructive criticism and active participation in writing in the chapters of this magazine. Without this participation, our work will remain truncated and will not serve the purpose for which this magazine has arisen.

Editorial Board


إعلان